divendres, 16 d’agost del 2013

Ferrer i Guàrdia a Perugia.


L'amic Josep Sendra, m'ha enviat el comentari que més avall reproduïsc en lletra cursiva. Atés que no sabiem com afegir-hi la imatge de la placa (no sé si hauré de crear l'etiqueta  "plaques"!), he decidit  crear aquesta entrada nova. 
"No sé si hauràs vist esta placa a Perugia, dedicada a Francesc Ferrer i Guàrdia, el fundador de l'Escola Moderna, d'inspiració anarquista i lliurepensadora (executat a Montjuic en 1909, acusat de promoure la Setmana Tràgica). Està en la via Cesare Battisti, quasi tocant la plaça on està la Porta Etrusca i el Palazzo Gallenga.

 La inscripció diu: 

 SI LEVÒ LA SUA VOCE
 PIÙ ALTA DE LA FUCILATA 
 "VIVA LA SCUOLA MODERNA!"  
 ED IL SANGUE DELL'INNOCENTE  
 DAI FOSSI DI MONTJUICH
 IMPORPORÒ LE ALBE NUOVE
 DEL RINASCIMENTO IBERICO 
 IN CUI RIPALPITA IL CUORE
 E RIECHEGGIA IL GRIDO 
 DI FRANCESCO FERRER
 IL POPOLO DI PERUGIA  
 QUE PATÍ E LAVÒ NEL SANGUE
 L'ONTA DE LE ORDE PAPALI 
 TRA LE SUE MURA EVOCÒ IL NOME 
 DEL MARTIRE CATALANO
 IL XIII OTTOBRE MCMX 
 DOPO UN ANNO
 DAL SACRIFICIO
A mi, Perugia (o Perusa, en català), m'ha encantat les tres vegades que l'he visitada.
Una abraçada
Josep".
Agraesc molt a Josep Sendra (qui m'ha cedit la imatge) aquesta nova visió de la capital umbriana, de la mateixa manera que agraesc tots els comentaris amb què nodriu el bloc  totes les persones que hi escriviu. 

Pel que fa a Perugia/Perusa he de dir que m'agrada, en general, mantenir els topònims en la seua forma orginal. Hi ha casos, com el de Nàpols o Sicília, que no ho permeten.

L'entrada està etiquetada com a Veus amigues, òbviament, i també com a Casualitat: jo vaig treballar quasi tres anys a l'IES Ferrer i Guàrida, de Benimaclet.

6 comentaris:

  1. Ví esta placa dedicada a Francisco Ferrer Guardia, incrustada junto al arco etrusco de Perugia, en alguno de mis viajes. Me llamó mucho la atención que tan lejos de su Cataluña se denunciara la injusticia que lo condenara a muerte. No tomé ninguna fotografía entonces, así que yo también le agradezco a tu amigo Sendra la mención y la foto! Gran abrazo, Dolors.

    ResponElimina
  2. ¡Sí que tienes memoria! Es una figura relativamente conocida. Voy a entrar en tu bloc (http://senderositalianos.blogspot.com.es/) otra vez porque he dejado un comentario sobre el ferragosto y me ha dado problemas. Gracias, Patzy.

    ResponElimina
  3. El 2008 jo també vaig posar la foto d'aquesta placa en el meu blog. És una foto que vaig fer el 2003, quan vaig fer una breu visita a Perugia i vaig descobrir la placa. El cas és que, fa molts anys, vaig estar-me un mes a Perugia i cada dia passava a costat de la placa per anar a classe a l'Università per Stranieri, que és en el Palau Gallenga, i mai no em vaig adonar que hi havia aquella placa. Potser encara no m'havia entrat la dèria de mirar enlaire quan visito llocs nous o fins i tot per la meva ciutat. S'hi descobreixen moltes coses!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivament, no només s'ha de mirar cap amunt per millorar l'estat d'ànim, també per no perdre's algunes coses interessants. Gràcies per la visita.

      Elimina
  4. Òndia, mira que hi he estat vegades a Perugia i no he vist la placa. Hauré de mirar enlaire el proper cop. Gràcies per posar-ho! M'encanta Perugia!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estic encantada i agraïda pels comentaris que feu després de tant de temps de publicar-los. això demostra que el blog té vida. Moltes gràcies, Mònica. I sí, mira SEMPRE cap amunt.

      Elimina